Werken op laptop

Blogs

organization-2478211_960_720.jpg

Drijfveren als motor van verandering

Procesbetrokkenen zijn vaak verdeeld over de hele organisatie: van KCC, Beleid, Verhuurmutatie tot Financiën. Deze afdelingen hebben een eigen cultuur, een eigen werkwijze en zelfs taalgebruik, die duidelijk wordt bij het willen verbeteren van de processen die over afdelingen heen gaat. Alleen al de doelstelling “klantgericht willen werken” kan heel verschillend worden uitgelegd.

Gedwongen samenwerking? Voorkom weerstand!

Het zal je maar gebeuren. Je hoort ineens dat jouw team wordt samengevoegd met een ander team dat je totaal niet kent. Het fusieplan is al rond en jullie moeten gaan samenwerken. Móeten ja, want er valt niks te kiezen…

Logisch dat je mensen dan weerstand voelen en in eerste instantie alleen maar nadelen zien. Hoe zorg je er als manager voor dat zo’n fusie toch een goede kans van slagen heeft? Hoe neem je weerstand en vooroordelen weg? En nog belangrijker: hoe zorg je voor wederzijdse waardering?

samenwerkende
Origami maken

Ringstaartmaki en Origami

Ringstaartmaki en origami, de kans is groot dat je van beide ooit weleens hebt gehoord. Maar wat is de relatie met processen optimaliseren?

Door samenvoeging van het bovenstaande ontstaat Makigami. Dit is de Japanse uitdrukking voor ‘papier dat laat zien’. Makigami wordt nog weinig gebruikt. Toch is het een van de krachtigste instrumenten om tot betere processen en voortdurende procesverbetering te komen.

Hoe (gebrek aan) samenwerking geleidt heeft tot de val van het gemeentebestuur

Samenwerking gaat niet over diensten samenvoegen, maar over mensen: “wat betekent dit voor mijn werk”. Samenwerking betekent aanpassingen moeten doen. Soms afstand nemen van oude werkwijzen en nieuwe werkwijzen leren kennen. Samenwerking betekent kennismaken met een andere cultuur, gedachten, overtuigingen en werkwijzen. “Gedwongen” samenwerken is niet makkelijk.

teamwork-3213924_960_720.webp
depositphotos_180867472-stock-photo-businesswoman-drawing-manuscript-project-presentation.

Procesdenken en de cultuur van
de organisatie

Het invoeren van procesgericht werken wekt vaak weerstand op in de organisatie. Bij invoeren van procesgericht werken wordt namelijk duidelijk dat er verschillende manieren van werken zijn binnen één organisatie. Afdelingen hebben een eigen cultuur, die duidelijk wordt bij het beschrijven van de processen die over afdelingen heen gaan.